Aktualności

Jak efektywnie się uczyć?

1

Model uczenia się.
Używaj sposobów spostrzegania i zapamiętywania typowych dla:
wzrokowiec - najlepiej uczy się patrząc,
słuchowiec- najlepiej uczy się słuchając,
czuciowiec- najlepiej uczy się czując lub doświadczając.

2

Wzrokowcy:
• uczą się z tabel

  • robią plany, mapy
    • stosują podkreślenia, zakreślają w książce, zeszycie
    • najważniejsze informacje, wzory piszą na kartkach i wieszają je w różnych częściach pokoju
    • często uważnie patrzą na to, co chcą zapamiętać

Słuchowcy:
• uczą się na głos
• nagrywają najważniejsze informacje na dyktafon
• słuchają nagrań z lekcji np. j. obcych
• uważnie korzystają z każdej lekcji, z tego co mówi nauczyciel
• proszą nauczycieli o przeczytanie im najważniejszych informacji
• uczą się przy relaksującej muzyce
• przypominają sobie głos nauczyciela lub lektora z nagrań

Czuciowcy:
• starają się mieć emocjonalny stosunek do tego, czego się uczą
• zainteresowanie, motywacja są dla nich bardzo ważne
• zapamiętują chodząc po pokoju
• piszą, rysują to, co mają zapamiętać
• używają rytmu do zapamiętania
• włączają odczucia zapachu, smaku, dotyku do zapamiętania różnych historii i wiadomości.

Przygotowywanie się do nauki np. lekcji, wykładów, aktywne słuchanie,  dobre notowanie, powtarzanie przyswojonych wiadomości jest właśnie efektywnym uczeniem się.
Przygotowanie do lekcji:

  • powtarzanie- im częściej uczeń ma do czynienia z daną informacją- tym lepiej ją zapamięta
  • przejrzenie materiału na nadchodzącą lekcję i wynotowanie kilku pytań związanych z tym materiałem
    •aktywne słuchanie
    •koncentracja na lekcjach (należy słuchać głównych idei, koncepcji pomiędzy nimi, ważnych szczegółów, rozróżniając co jest ważne a co mniej)
    •aktywność na lekcjach (jeśli uczeń zadaje pytania, zgłasza się do odpowiedzi, podchodzi do tablicy
    i coś próbuje rozwiązać, a zwłaszcza jeśli zmaga się z jakimś ćwiczeniem - to wszystko sprawia, że
    w jego pamięci zostaje więcej śladów.
    Co jest jeszcze ważne?
    •pozytywne nastawienie do lekcji
    •dobre notowanie (skróty myślowe, mapy)
    Nasze mózgi są ewolucyjnie przystosowane do zapamiętywania bardzo skomplikowanych modeli informacji, które składają się z wielowymiarowych obrazów. W przypadku ważnego dla nas wspomnienia z łatwością jesteśmy w stanie przypomnieć sobie towarzyszące mu emocje, kolory, zapachy, czy dźwięki. O wiele trudniej jest nam za to zapamiętać spisane, suche fakty. Kluczem do zapamiętywania nowych pakietów informacji jest więc skojarzenie ich z żywym obrazem stworzonym w naszej wyobraźni.
© 2018 Ośrodek Pomocy Społecznej w Nysie